Testujemy sklep: ipla.tv
- Jak serwis wypada na tle zagranicznych platform streamingowych?
- W jaki sposób funkcjonuje w wersji mobilnej?
- Co należy poprawić, aby był bardziej przyjazny użytkownikom?
„Testujemy sklep” to seria artykułów, w których oceniamy funkcjonalność sklepów internetowych i zastosowane w nich rozwiązania od strony przeciętnego użytkownika. Zależy nam, aby cykl ten był dla was inspiracją do tego, żeby spojrzeć na swój serwis oczami klienta – łatwiej wówczas dostrzec, czy strona jest przyjazna i intuicyjna w obsłudze. W tym numerze ocenimy funkcjonalność serwisu ipla.tv.
Tworząc serwis online, należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Jednym z podstawowych jest odpowiedź na pytanie: „Dla kogo powstała ta strona?”, czyli kto najczęściej będzie ją odwiedzał. W przypadku ipla.tv, serwisu oferującego filmy i seriale w systemie streamingowym (strumieniowanie online), nie można łatwo zdefiniować odbiorcy, bo jest to poniekąd serwis dla wszystkich, którzy są zainteresowani oglądaniem telewizji w internecie. Po wejściu na ipla.tv od razu widać, że to miejsce przeznaczone dla miłośników filmów. Na głównym ekranie promowany jest jeden z najnowszych i polecanych filmów lub seriali, a poniżej, gdy zaczniemy przewijać stronę w dół, znajdziemy wyłącznie treści wideo. Tematyka treści jest różnorodna, czyli faktycznie zastosowano podejście w myśl zasady „dla każdego coś miłego”.
Dobrze zaprojektowana strona ma również przemyślany Title Tag, tagline, jak również od 1 do 4 punktów startowych (tzw. starting points). Title Tag serwisu to „Ipla.tv – Największa Telewizja Internetowa”, a tagline nie występuje, niemniej nie jest to błąd – serwis w oczywisty sposób nawiązuje do tego, do czego służy, ponieważ jest wypełniony treściami wideo i nie znajdziemy tutaj innych treści, np. artykułów informacyjnych czy sklepu z produktami. Z tego powodu można było zrezygnować z głównego sloganu.
W przypadku ipla.tv głównymi punktami startowymi są: odtworzenie aktualnie promowanego wideo (widoczny na samej górze serwisu), zapoznanie się z treściami z promowanej sekcji tuż pod głównym panelem (w czasie powstawania artykułu była to sekcja „Nowości wiosennej ramówki”), zapoznanie się z ofertą ipla HBO (płatny abonament), a także z wybranymi kategoriami tematycznymi serwisu: „Popularne teraz”, „Sport”, „Filmowe hity”, „Seriale”, „Dzieci”, „Wiedza”. Wszystko zaprezentowane w sposób przejrzysty oraz przemyślany. Widać, że twórcom serwisu zależy, aby zaciekawić odbiorcę treściami wideo i zachęcić do odtwarzania. Na stronie głównej nie ma wyskakujących komunikatów czy reklam, które np. promują wykupienie dostępu do serwisu lub założenie konta. Postawiono raczej na realizację innego celu: zachęcić do oglądania, a jeśli jakaś treść jest płatna, to wówczas znajdzie się informacja o cenie i możliwości wykupienia dostępu. To dobre podejście.
Nawigacja po serwisie
Zacznijmy od wersji desktopowej, wyświetlanej na ekranie komputera. Wszystkie klikalne elementy reagują na najechanie kursorem myszy, np. tytuł promowanego wideo po najechaniu kursorem podświetla się (zmienia kolor z białego na żółty), treści z większym obrazkiem pokazują przycisk odtwarzania, a z mniejszym wyświetlają etykietę w postaci krótkiego opisu na temat danego filmu lub serialu.
Dobrze ulokowano również wyszukiwarkę. Minęły już czasy, kiedy twórca strony musiał informować za pomocą tekstu na stronie głównej, że ma ona wyszukiwarkę – obecnie wystarczy prezentacja wyszukiwarki w formie prostej ikony graficznej przedstawiającej lupę. Po kliknięciu w nią wyświetla się pasek wyszukiwania, gdzie możemy wprowadzać tekst i w czasie rzeczywistym prezentowane są już sugestie ipla.tv. Przykładowo po wpisaniu „westw” serwis wyświetla propozycje, m.in.: Westworld, Lara Croft: Tomb Raider, Kimye – Prawdziwa historia Kanye. Tutaj trzeba zauważyć, że wyszukiwarka bierze pod uwagę nie tylko tytuł danego filmu, lecz również jego opis. Z tego powodu wyniki nie zawsze są takie, na jakich może zależeć odbiorcy i jest on zmuszony do wpisania pełnej nazwy – użytkownik zazwyczaj wyszukuje filmy po tytule lub nazwisku aktora, nie zaś jego opisie.
Wyszukiwarka ipla.tv podsuwa autosugestie, jednak uwzględnia nie tylko tytuły, lecz także opisy filmów i seriali. Z tego powodu wyniki nie zawsze są zadowalające, np. po wpisaniu „westw” wyświetla się film Lara Croft: Tomb Raider, który nie ma w tytule takiego zwrotu.
Na pasku menu, wraz z wyszukiwarką, znajdują się jeszcze poszczególne kategorie serwisu: VOD, LIVE, KANAŁY TV, HBO, OFERTA. Można by kwestionować, że słowo „LIVE” powinno być zastąpione na „NA ŻYWO”, niemniej jest to na tyle znany wyraz, że raczej nikt nie będzie miał problemu z rozszyfrowaniem zawartości tej kategorii. Obok ikony lupy jest druga ikona – przedstawiająca użytkownika. Po jej kliknięciu możemy zobaczyć, co ostatnio oglądaliśmy (tylko dla zalogowanych), sprawdzić dotychczasowe zakupy, zalogować się lub założyć konto.
Wyszukiwarka ipla.tv podsuwa autosugestie, jednak uwzględnia nie tylko tytuły, lecz także opisy filmów i seriali. Z tego powodu wyniki nie zawsze są zadowalające, np. po wpisaniu „westw” wyświetla się film Lara Croft: Tomb Raider, który nie ma w tytule takiego zwrotu.
Jeśli chodzi o wersję mobilną serwisu, wyświetlanie jej w przeglądarce smartfonu nie zdaje egzaminu – niektóre filmy są odtwarzane, ale przy niektórych znajduje się informacja, że materiał nie jest dostępny i trzeba pobrać odrębną aplikację mobilną IPLA. Można więc powiedzieć, że w wersji mobilnej dostępna jest tylko część funkcjonalności. Po pobraniu aplikacji (bezpłatna) zyskujemy pełną funkcjonalność, włącznie z logowaniem i wykupowaniem dostępu do poszczególnych pakietów wideo. Sama nawigacja jest intuicyjna i przemyślana.
Ustawienia pozwalają m.in. na dodanie numeru telefonu, aby używać serwisu Ipla.tv również w krajach UE na takich samych zasadach jak w Polsce. Można też łatwo usunąć swoje konto, co pokazuje, że Ipla.tv dobrze radzi sobie ze spełnianiem warunków RODO.
Rejestracja i panel użytkownika
Rejestracja konta jest uproszczona do minimum. Aby założyć konto, trzeba podać jedynie adres e-mail i hasło. Dopiero później, chcąc wykupić dostęp do jednego z pakietów, będziemy podawać inne dane. To bardzo dobre rozwiązanie, zwłaszcza w dobie RODO (Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych), gdzie firmy powinny oczekiwać od użytkowników tylko takich danych, które są faktycznie potrzebne do świadczenia usługi.
Po założeniu konta zyskujemy dodatkowe możliwości – wykupowanie pakietów filmowych i wideo, jak również dostęp do „Strefy Plus”. Są też „Ustawienia”, gdzie możemy dokonać pewnych zmian. Pod względem funkcjonalnym wszystkie te elementy zostały zaprojektowane poprawnie. Informacje są podane w przejrzysty i zrozumiały sposób, a nawigacja po panelu użytkownika nie przysparza żadnych problemów.
Panel użytkownika, logowanie czy rejestracja w aplikacji mobilnej zostały dobrze zaprojektowane. Nawigacja jest intuicyjna, a funkcjonalność nie jest ograniczona w porównaniu do wersji desktopowej.
Niektóre filmy występują niezależnie i są opłacane jednorazowo, w dostępie na 48 godz. Wówczas cena za dostęp wynosi 5–10 zł.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 46% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.