Sztuczna inteligencja w służbie sprzedaży
- Jak AI zmienia środowisko sprzedaży?
- Z jakich narzędzi można korzystać już teraz?
- Czy sztuczna inteligencja zastąpi handlowców?
Sztuczna inteligencja pomaga firmom docierać do klientów, którzy są zainteresowani zakupem tu i teraz, tworzy trafne prognozy oraz pomaga przy sprzedaży krzyżowej (cross-sell). Kiedy i dlaczego warto wdrożyć AI w swojej firmie?
Nieograniczone możliwości
Wygląda na to, że możliwości AI (z ang. artificial intelligence – sztuczna inteligencja) są nieograniczone. Technologie tego rodzaju są wykorzystywane w branży motoryzacyjnej do sterowania autonomicznymi pojazdami, znajdziemy je w asystentach głosowych reagujących na komendy wypowiadane w wielu językach czy też w postaci oprogramowania do zarządzania kalendarzem i spotkaniami oraz rezerwacjami w hotelach i biurach turystycznych. Spotkamy się z nimi nawet podczas researchu w Internecie, kiedy chcemy szybko przekopać się przez tysiące publikacji i znaleźć interesujące nas dane.
Największe firmy wykorzystują sztuczną inteligencję od lat i doskonale na tym wychodzą. Dla przykładu, w przypadku serwisu Netflix ok. 75% treści oglądanych przez użytkowników to materiały rekomendowane przez AI. W sektorze sprzedaży detalicznej sztuczna inteligencja również odgrywa dużą rolę – przykładowo Amazon wykorzystuje ją w silniku rekomendacji produktów i ocenia się, że mniej więcej jedna trzecia zamówień w sklepie jest realizowana właśnie, dzięki temu że klient otrzymał trafną sugestię, jaki produkt powinien mu się spodobać (zatem powinien go kupić).
AI pozwala przewidywać zachowania klientów i ich potrzeby, wskazywać wspólne wątki i trendy. Za sprawą algorytmów wiemy, na co będzie zapotrzebowanie, i możemy odpowiednio przygotować zapasy magazynowe czy też zarządzać komunikacją i w porę wysyłać odpowiednie oferty. Firma motoryzacyjna Regit wykorzystała system Peak.ai, aby przewidzieć, kto z bazy użytkowników (ponad 2,5 mln osób) będzie prawdopodobnie zmieniał samochód na inny i kiedy. Dzięki temu rozesłano odpowiednie oferty we właściwym czasie. Rezultat? Wzrost sprzedaży o 27% w ciągu 30 dni oraz redukcja kosztów operacyjnych na poziomie 35%, ponieważ personel Regita zmniejszył liczbę połączeń telefonicznych i e-maili, które były wysyłane do klientów niezainteresowanych zakupami.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.