Ryzyko w marketingu, czyli rzecz o wizerunku
Według stratega marketingowego Jaya Abrahama, wyróżnia się trzy sposoby zwiększania zyskowności firmy poprzez działania marketingowe:
– pozyskać nowych klientów,
– sprawić, by klienci więcej kupowali,
– sprawić, by klienci częściej kupowali.
Połączenie tych trzech działań prowadzić ma do wykładniczego tempa rozwoju firmy.
Czy jest to zadanie tylko dla działu marketingu, czy dla całego przedsiębiorstwa? Kto lub co sprawia, że klienci chcą wydać pieniądze na nasz produkt oraz że będą go kupowali więcej i częściej?
Działalność marketingową w przedsiębiorstwie można rozpatrywać w aspekcie czynności i narzędzi. Aspekt czynności to analiza działań, które są wykonywane w celu realizacji procesu marketingu, czyli: planowania, organizowania, sterowania i kontroli oraz doskonalenia działań marketingowych. Narzędziem będzie analiza skuteczności zastosowanych rozwiązań. Ponieważ klient, do którego chcemy trafić, jest poza murami naszej firmy, swoje decyzje zakupowe będzie podejmował na podstawie tego, co jest mu dostępne. Mogą więc to być: reklama, opinie tych, którzy już dokonali zakupu, informacja dostępna w sieci bądź u sprzedawcy, emocje odczuwane, kiedy traktuje siebie jako posiadacza danego towaru, prestiż marki itd. Czynniki wpływające na decyzję mają tę zaletę, że przedsiębiorca ma możliwość (większą lub mniejszą) wpływania na nie, a więc może je kreować i nimi sterować. Warto w tym miejscu zastanowić się nad tym, gdzie i w jakiem formie dostępne są dane o produktach i o firmie oraz co może się zdarzyć, że dane te będą niewłaściwe lub niewłaściwie zinterpretowane. Sedno sprawy jest więc w opinii dostarczanej na rynek i w wizerunku, czyli tym jak ta opinia jest odbierana.
Jak cię widzą, tak cię piszą
Wizerunek firmy to wyobrażenie o niej, zwłaszcza wśród jej klientów, ale nie tylko. Wyobrażenie istnieje w bezpośrednim otoczeniu firmy, a więc także u jej pracowników, sąsiadów, organizacji współpracujących, konkurentów, instytucji otoczenia biznesu (banki). To również zbiór skojarzeń wywoływanych dźwiękiem nazwy firmy lub jej logotypem. Starając się o utrzymanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa, należy zadbać o właściwe z punktu widzenia naszej firmy z nią skojarzenia.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.