O jeden krok za mało
Gdyby zapytać e-sprzedawców o to, co jest ich największą bolączką, odpowiedź „porzucone koszyki” byłaby z pewnością jedną z najczęściej udzielanych. Dlaczego klienci e-sklepów nie finalizują zakupów w sieci?
Odpowiedź na to pytanie przynoszą wyniki badań przeprowadzonych przez evl.pl na zlecenie NeoClick.io, na grupie 7000 respondentów dokonującej zakupów do Paczkomatów, które potwierdzają też trendy płynące do polskiego e-commerce z zagranicy.
#1 Zbyt długa ścieżka zakupowa
Statystyczny proces zakupowy w 100 zbadanych przez HubSpot sklepów z branży e-commerce składa się z 5,08 kroków1. To zdecydowanie zbyt dużo okazji, aby e-klient rozmyślił się i ostatecznie porzucił koszyk. Sprzedawca, który chce odnieść sukces w e-commerce musi kierować się zasadą, że „każdy krok w procesie zakupowym to krok za dużo”. Należy optymalizować ten proces wszędzie, gdzie się da, a liczba porzuconych koszyków z pewnością zmaleje.
#2 Zmuszanie do rejestracji
Obowiązkowa rejestracja to pokusa, której wielu e-sprzedawców nie potrafi się oprzeć – w końcu w grę wchodzi pozyskanie cennych kontaktów marketingowych i możliwość docierania do klientów ze specjalnymi ofertami i promocjami. Jednak klienci również są coraz bardziej świadomi wagi swoich danych. Do tego stopnia, że często wolą porzucić koszyk i odejść do konkurencji niż założyć obowiązkowe konto w e-sklepie. Zdarza się to 32% kupujących, a 35% wprost stwierdza, że woli zakupy bez rejestracji2. Warto więc zrezygnować z pozyskania kontaktu marketingowego na rzecz komfortu kupującego, mając nadzieję, że doświadczenie wygodnego kupowania zachęci klienta do powrotu i rejestracji w przyszłości. W branży znane są przypadki, kiedy usunięcie obowiązkowej rejestracji spowodowało wzrost sprzedaży o 45%3.
#3 Brak optymalizacji pod urządzenia mobilne
Chyba wszyscy sprzedawcy mają już świadomość, że m-commerce to nie przyszłość, lecz teraźniejszość. Obroty e-commerce w tym segmencie wzrosły o 109% zaledwie w ciągu roku (2014 vs 2015). Już 13% e-klientów kupuje tylko mobilnie, a 25% przegląda strony internetowe tylko na smartfonach/tabletach, dowodząc ostatecznie, że wersja mobilna strony www to dla e-sklepu absolutny obowiązek. Sama optymalizacja pod urządzenia mobilne nie będzie w pełni efektywna, jeśli nie powiążemy jej z optymalizacją procesu zakupowego. Aż 60% klientów narzeka na niewygodę wypełniania formularzy płatności i dostaw na smartfonach i tabletach. 31% kupowałoby częściej, gdyby proces zakupowy w m-commerce można było zamknąć 1-2 kliknięciami4. Bez uwzględnienia tych oczekiwań strona mobilna e-sklepu nie będzie konwertować tak, jak byśmy sobie tego życzyli.
#4 Zbyt wysokie koszty dostawy i zbyt mało opcji dostawy
Klient oczekuje wygody nie tylko w poruszaniu się na stronie e-sklepu, ale także w ostatnim etapie procesu zakupowego – czyli dostawie. Jedna forma dostawy to dziś zdecydowanie za mało. Zaoferowanie klientowi wyboru między tanim poleconym, droższym, ale szybkim kurierem czy wygodą odbioru click&collect to dobry krok w stronę utrzymania klienta na ścieżce zakupowej. Warto podkreślić, że kluczem jest różnorodność form, a nie firm, z którymi e-sklep ma umowę. Dostawa, oprócz tego, że wygodna, powinna być tania. Z wszelkich badań wynika, że zarówno polski, jak i zagraniczny konsument jest wrażliwy na koszty dostawy i chce odbierać swoje produkty najlepiej za darmo. Akcje darmowej dostawy lepiej mobilizują klientów niż kody rabatowe czy akcje promocyjne.
Przypisy / Źródła
- Hubspot, 2015. http://blog.hubspot.com/marketing/consumer-psychology-ecommerce-checkout-infographic#sm.00000i4gdbzuwgeqtysougf3wn22d
- Badania przeprowadzone przez evl.pl na zlecenie NeoClick na 7000 kupujących w polskich e-sklepach, 2016.
- User Interface Engineering, 2009. https://articles.uie.com/three_hund_million_button/
- Badania przeprowadzone przez evl.pl na zlecenie NeoClick na 7000 kupujących w polskich e-sklepach, 2016.