Jak nabrać pewności siebie i nie dać się zbywać klientom?
Co łączy poczucie pewności siebie i efektywną sprzedaż? Wbrew pozorom związek między nimi jest kolosalny, ponieważ kiedy jesteśmy pewni siebie, łatwiej przychodzą nam kolejne umiejętności potrzebne w sprzedaży, takie jak skuteczne wywieranie wpływu na innych, czy radzenie sobie w stresujących sytuacjach. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą ci pracować nad swoją pewnością siebie w kontekście handlowym.
Zdarza się, że dwóch handlowców prezentujących temu samemu klientowi ten sam produkt/ofertę osiąga zupełnie różne wyniki sprzedażowe. Ich poziom wiedzy merytorycznej zwykle również jest zbliżony. Co wobec tego jest czynnikiem determinującym skuteczność jednego z nich? Pewność siebie. Z jakich komponentów składa się pewność siebie i jak nad nią pracować, by być skutecznym zarówno w życiu zawodowym, jak i prywatnym?
Filary pewności siebie:
- Samoświadomość
- Samoakceptacja
- Docenianie siebie
- Wiara w siebie
- Poczucie własnej wartości
- Zaufanie do siebie
- Rozwojowe podejście do życia i popełnianych błędów
- Pozytywne nastawienie
Konsekwencje niskiej pewności siebie
Niska pewność siebie u handlowca powoduje pojawienie się w jego głowie wielu pytań, nim skonfrontuje się on z klientem:
- Jak przedstawić swoją ofertę, by zainteresować klienta?
- Co mam odpowiedzieć, gdy padną obiekcje?
- Co się stanie, gdy nie sprzedam?
- Jakie pytania mam zadać, by zainteresować klienta?
- Co mam zrobić, aby być lepszym w tym, co robię?
Filar 1. Samoświadomość
Pierwszym krokiem, by znaleźć odpowiedzi na powyższe pytania, a zarazem fundamentem pewności siebie jest samoświadomość. Trudno jest zmieniać lub rozwijać coś, co jest niesprecyzowane i nieuświadomione. Pierwszym krokiem do wzmacniania pewności siebie jest zrobienie rachunku sumienia i określenie stanu początkowego. Do tego potrzebna jest szczera rozmowa z samym sobą i zadanie sobie kilku ważnych pytań: co czuję, co myślę, jak się zachowuję w kontaktach z klientami? Jaki mam światopogląd i przekonania na własny temat, na temat kolegów z zespołu czy innych skutecznych handlowców, co myślę o branży, o świecie. Dopiero z zebranymi wiadomościami z tych obszarów można rozpocząć pracę nad pewnością siebie, samoświadomością.
W natłoku spotkań, planów do zrealizowania, zadań do wykonania nie ma czasu zatrzymać się i doświadczyć, wsłuchać się i uświadomić sobie tego, co właśnie się dzieje. Nie ma czasu, aby zweryfikować, jakie emocje właśnie się we mnie pojawiły, co one oznaczają; nie ma czasu, aby usłyszeć, jakie myśli przepływają przez głowę i skąd one się wzięły. Gdy zaczyna się praca nad samoświadomością, zaczyna się wychodzenie z tego uśpienia i pędu. To czas, by skonfrontować się z rzeczywistością, zestawić nasze przekonania z prawdą. Dlaczego jest to tak ważne? Świadomość i wiedza na swój temat wpływają na obcowanie z innymi ludźmi, na podejmowanie przez nas decyzji w sposób szybki i trafny, a finalnie – na świadome i jak najpełniejsze wykorzystanie swojego potencjału. Istnieje tu zależność pomiędzy samoświadomością a nieskrępowanym, szczerym działaniem, bez obawy, że któreś zachowanie może zdradzić naszą niską samoocenę, sposób myślenia, który jest odmienny od tego kreowanego.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.