Informacja zwrotna to tajna broń lidera
Przez nieumiejętne wykorzystanie feedbacku często bywa on źle kojarzony: z nieobiektywną oceną i krytyką lub z polityką firmy. Autorki książki Feedback (i inne brzydkie słowa) obalają szkodliwe mity i oferują konkretne narzędzia pozwalające na budowę przejrzystych, celnych i konstruktywnych komunikatów, oraz przygotowują nas na otwartą, szczerą i pomocną informację zwrotną. Uczą, jak skutecznie łączyć pochwały z krytyką, by feedback prowadził do eliminacji błędów, wzrostu motywacji i dalszego rozwoju, a nie frustracji i spadku zaangażowania rozmówcy.
Możemy nie zdawać sobie z tego sprawy, ale udzielamy go... każdego dnia, i to wielokrotnie. Komentarze, odpowiedzi na pytania, dzielenie się opiniami – to wszystko to właśnie feedback. Jednak nasze przekonania i wyobrażenia o informacji zwrotnej są często fałszywe i błędnie kojarzone z krytyką. Feedback – choć czasem trudno się go przekazuje (i odbierać!) – ma kluczowe znaczenie dla wyników i dla procesu doskonalenia się człowieka. By móc się rozwijać i osiągać postępy, potrzebujemy bowiem zewnętrznego impulsu, który pomoże wytyczyć właściwy kierunek działań. A należycie przygotowana i wykorzystana informacja zwrotna to tak naprawdę jedno z najbardziej użytecznych narzędzi wspierania procesu nauki i rozwoju.
Dobre praktyki feedbackowe
Autorki nie tylko dokładnie wyjaśniają, co się stało, że dziś feedback tak źle się kojarzy, lecz także przedstawiają pomysły, modele rozmów i ćwiczenia, dzięki którym możemy raz na zawsze uwolnić się od przestarzałych schematów i stosowania nieadekwatnych praktyk. Podpowiadają, co zrobić, aby zapanować nad negatywnymi reakcjami ciała i umysłu, które mogą utrudniać komunikację i nadwyrężać zaufanie. Pokazują, jak podczas dawania informacji zwrotnej nie wpadać w pułapki myślenia, schematy i krytycyzm, a także jak formułować wypowiedzi w sposób nieoceniający i pozytywnie modelujący zachowania. Przede wszystkim jednak dają konkretne narzędzia oparte na odkryciach naukowych, które pozwalają na budowę przejrzystych, celnych i konstruktywnych komunikatów.
Książka Feedback (i inne brzydkie słowa) nie tylko pomoże ci przygotować się do kolejnej rozmowy w sprawie wyników, ale może też odmienić kulturę twojej firmy, tak aby organizacja działała zwinniej, a ludziom pracowało się przyjemniej. Feedbacku nie trzeba się bać!
Tytuł: Feedback (i inne brzydkie słowa)
Autorzy: M. Tamra Chandler, Laura Dowling Grealish
Wydawnictwo: MT Biznes
Liczba stron: 214
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 0% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.