Efektywność sprzedaży? Najpierw mapowanie!

  • Dlaczego warto opisywać proces sprzedaży i jak to zrobić?
  • Jakie zagrożenia czekają na menedżera sprzedaży w roli strażnika zysku?
  • Jaka jest różnica pomiędzy skutecznością i efektywnością sprzedaży?
SS_42_16.jpg

W sprzedaży zawsze chodzi o to, żeby znaleźć nabywcę na to, co aktualnie mamy do sprzedania. Szukamy więc kogoś, kto oferowaną przez nas usługę lub produkt będzie cenił bardziej niż kwotę, którą będzie musiał za nie zapłacić. Sprzedający jest w nie do końca symetrycznej sytuacji. Wprawdzie chętniej widziałby w swoich rękach oczekiwaną kwotę pieniędzy zamiast towaru czy usługi, które chce sprzedać, ale musi myśleć o jeszcze jednej rzeczy, mianowicie o zysku.

Po co komu opis procesu sprzedaży?

W dłuższej perspektywie sprzedaż ze stratą nie jest najlepszym pomysłem. Fatalnym błędem może być ograniczenie analizy rentowności sprzedaży do prostego odjęcia bezpośrednich kosztów od ceny sprzedaży. Jeśli bilans jest dodatni, powstaje przekonanie, że wszystko jest OK. Dzieje się tak, szczególnie kiedy wypracowywana marża pozwala na pokrycie innych kosztów przedsiębiorstwa, w tym kosztów stałych. Menedżer sprzedaży nie tylko musi stać na straży bieżącego zysku, ale również budować solidne podstawy osiągniecia go w przyszłości.

Jakie zagrożenia czekają na menedżera sprzedaży w roli strażnika zysku? Jest ich kilka. Pierwsze to konkurencja. Jeśli znajdzie sposób na zaoferowanie na rynku podobnego produktu lub usługi, mających podobną wartość dla nabywcy, a przy tym zrobi to przy mniejszych kosztach, to albo zarobi więcej (jeśli utrzyma cenę sprzedaży) albo, zgodnie z prawem popytu, sprzeda więcej. Oba te przypadki stanowią zagrożenie. Inne ryzyko to permanentna zmienność rynku. Czasy są takie, że pomysł na strukturę i organizację sprzedaży, który dzisiaj skutecznie odpowiada na potrzeby nabywców, już jutro może okazać się kompletnie niewłaściwy. Kolejne ryzyko jest związane z kulturą organizacyjną, w szczególności ze standardami, na jakich pracuje cały dział sprzedaży i obsługi klienta. Jeśli menedżer pozwoli procesom dotyczącym klienta przebiegać w dowolny sposób, nie będzie ich analizować i przede wszystkim udoskonalać, nie uda się stworzyć organizacji zorientowanej na rozwój i adaptację do przyszłych wymagań rynku. A jak wiadomo stagnacja i strategia „jakoś to będzie” nieuchronnie prowadzą do porażki, zwłaszcza menedżerów sprzedaży.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.