E‑commerce w Polsce 2018
- Jakie opcje dostawy preferują e-klienci?
- Co wpływa na wiarygodność e-sklepów wśród konsumentów?
- Jakie wymagania stoją przed rynkiem e-commerce?
Według danych z raportu E-commerce w Polsce 2018. Gemius dla e-commerce Polska 56% ogólnej liczby internautów kupuje w sieci. Dla porównania w 2017 roku było to 54%. Polski rynek e-commerce znajduje się w czołówce tych najszybciej rosnących, choć w kwestii wydatków nie jest już tak kolorowo. W bardziej rozwiniętych krajach, takich jak Niemcy, Francja czy Wielka Brytania, internauci wydają na e-zakupy dziewięciokrotnie więcej niż polscy e-konsumenci. Jednak Polacy uwielbiają kupować w sieci, a różne grupy społeczne robią zakupy w nieco odmienny sposób.
E-commerce Manager w Gemiusie. Twórca raportu E-commerce w Polsce. Gemius dla E-commerce Polska. Z Gemiusem związana od maja 2013 roku. Pomaga klientom wybierać odpowiednie usługi i narzędzia, dzięki którym mogą osiągać wymierny sukces.
Na zakupy w sieci przeznaczamy coraz wyższe kwoty – w kategorii odzież, obuwie, dodatki jest to średnio 224 zł miesięcznie, czyli dwukrotnie więcej niż rok temu. Na buty wydajemy około 300 zł, na książki i multimedia – 68 zł, a na same książki – blisko 100 zł. W zagranicznych serwisach, oprócz odzieży, najczęściej wybieramy kosmetyki i perfumy (32%). Co ciekawe, jeden na trzech internautów planuje zwiększenie wydatków na zakupy w internecie – najczęściej są to osoby młodsze oraz mężczyźni. Zakupy w zagranicznych e-sklepach deklaruje już 23% osób. W 2017 roku wynik ten wyniósł 16% internautów. Na ten wzrost niewątpliwie wpłynął serwis AliExpress, czyli chiński marketplace, w którym można kupić niemalże wszystko, w całkiem okazyjnych cenach. Natomiast zakupy transgraniczne mają też minusy, na przykład długi czas oczekiwania na dostawę lub zła jakość produktu w stosunku do ceny.
Zakupów w internecie zazwyczaj nie planujemy. Produkty z najpopularniejszych kategorii najczęściej kupujemy spontanicznie. Planujemy natomiast zakup materiałów budowlanych bądź mebli.
Czy jest bezpiecznie?
Zakupy online są bezpieczne – wskazują na to odpowiedzi 60% wszystkich badanych e-konsumentów. Dla porównania, w ubiegłym roku twierdziło tak jedynie 30% internautów. Kupujący mają bardzo dobrą opinię o realizacji zakupów w sieci. W dodatku opinia ta rokrocznie staje się coraz lepsza. Fakt ten nie powinien dziwić, ponieważ powstaje coraz większa liczba programów ochrony kupujących. Zakupy online są przede wszystkim postrzegane jako nieskomplikowane i wygodne, ale także tańsze i zajmujące mniej czasu niż kupowanie w tradycyjnych sklepach. Większość aspektów zakupów w sieci zanotowała kolejny pozytywny wzrost – szczególnej poprawie uległo postrzeganie e-zakupów jako bezpieczne, łatwe i wygodne.
Co oglądamy najczęściej i jak kupujemy?
Do produktów, które najczęściej oglądamy w sieci, ale kupujemy w sklepach stacjonarnych, należą: meble, akcesoria do wystroju wnętrz, sprzęt RTV i AGD, samochody, materiały budowlane i sprzęt komputerowy. Co oznacza, że w przypadku tych artykułów możemy zaobserwować efekt ROPO.
Okazuje się, że produkty, takie jak: ubrania, obuwie, sprzęt elektroniczny, sprzęt RTV i AGD oraz telefony komórkowe i tablety wraz z akcesoriami GSM, najchętniej oglądamy na żywo, ale ich zakupu dokonujemy w sklepach online, czyli w tym przypadku mamy do czynienia z efektem odwróconego ROPO.
Co wpływa na wiarygodność e-sklepu?
Przed zakupem danego produktu kierujemy się przede wszystkim jego niską ceną, kosztami dostawy oraz pozytywnymi opiniami klientów, które są głównym źródłem wiarygodności danego e-sklepu. Pozytywne komentarze od wcześniejszych klientów mogą przekonać nas do pierwszego zakupu w nieznanym nam dotąd serwisie. Okazuje się, że kobiety znacznie częściej niż mężczyźni zwracają uwagę na opinie w mediach społecznościowych. Co ciekawe, osoby po 50. roku życia cenią sobie łatwy sposób składania zamówienia oraz dostępne na stronie dane rejestrowe firmy.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.