W czym konfiguratory produktu mogą pomóc szefowi sprzedaży?
- Czym są konfiguratory produktu?
- Jakie informacje o kliencie i pracy handlowców można dzięki nim uzyskać?
- Kto powinien być zaangażowany w proces tworzenia konfiguratora?
Zarządzanie sprzedażą wymaga wiedzy o zachowaniach nabywczych klientów. W tym zadaniu mogą pomóc programy służące indywidualizacji produktu.
Konfigurator produktu to oprogramowanie pomagające sprzedawcy lub samemu klientowi zestawić cechy produktu lub usługi z indywidualnymi potrzebami zamawiającego. Jest to możliwe dzięki czerpaniu z baz danych informacji o cechach i cenach poszczególnych elementów składowych oferty, oprogramowaniu wychwytującemu i zapobiegającemu ewentualnym konfliktom pomiędzy dokonanymi wyborami oraz części graficznej, umożliwiającej wizualizację zaprojektowanego w ten sposób produktu.
Już same wymienione tu funkcje czynią konfigurator niezwykle pomocnym narzędziem sprzedażowym. Warto jednak spojrzeć na niego szerzej – także z punktu widzenia zarządzania sprzedażą. Co taki konfigurator może dać szefowi sprzedaży?
Pomoc w usystematyzowaniu wiedzy
Kluczowym uczestnikiem procesu opracowania konfiguratora produktu jest zespół sprzedażowy. To on „zasila” oprogramowanie szczegółami związanymi z elementami składowymi oferty i to od niego płyną informacje o języku, jakim posługuje się klient. Często jest to wiedza intuicyjna, nigdzie wcześniej nie zwerbalizowana. Taka, która od lat zatrzymuje się w głowie poszczególnych sprzedawców. Praca nad konfiguratorem stwarza okazję, by uzyskać i uporządkować tę wiedzę. Zdarza się też, że przy tej okazji można odkryć obszary, w których właśnie takiej wiedzy brakuje.
Jako marketer widzę w tym procesie jeszcze jedną ważną zaletę – można skonfrontować własną politykę sprzedażową ze strategią przedsiębiorstwa. Wbrew pozorom nie zawsze pokrywają się one w stu procentach. Może się bowiem okazać, że w opcjach konfiguratora chcemy zawrzeć produkty, które znajdują się w fazie spadkowej cyklu sprzedaży i firma myśli o rezygnacji z nich. Może się też zdarzyć, że niektóre opcje konfiguracji są zupełnie nieopłacalne i nie ma sensu ich udostępniać albo wręcz przeciwnie – mimo że są one nieopłacalne, chcemy je udostępniać, bo dzięki nim przyciągamy wybrednych klientów, którzy przy okazji kupią też inne, wysokomarżowe produkty.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.