W czym konfiguratory produktu mogą pomóc szefowi sprzedaży?

  • Czym są konfiguratory produktu?
  • Jakie informacje o kliencie i pracy handlowców można dzięki nim uzyskać?
  • Kto powinien być zaangażowany w proces tworzenia konfiguratora?
SS_55_64.jpg

Zarządzanie sprzedażą wymaga wiedzy o zachowaniach nabywczych klientów. W tym zadaniu mogą pomóc programy służące indywidualizacji produktu.

Konfigurator produktu to oprogramowanie pomagające sprzedawcy lub samemu klientowi zestawić cechy produktu lub usługi z indywidualnymi potrzebami zamawiającego. Jest to możliwe dzięki czerpaniu z baz danych informacji o cechach i cenach poszczególnych elementów składowych oferty, oprogramowaniu wychwytującemu i zapobiegającemu ewentualnym konfliktom pomiędzy dokonanymi wyborami oraz części graficznej, umożliwiającej wizualizację zaprojektowanego w ten sposób produktu.

Już same wymienione tu funkcje czynią konfigurator niezwykle pomocnym narzędziem sprzedażowym. Warto jednak spojrzeć na niego szerzej – także z punktu widzenia zarządzania sprzedażą. Co taki konfigurator może dać szefowi sprzedaży?

Pomoc w usystematyzowaniu wiedzy

Kluczowym uczestnikiem procesu opracowania konfiguratora produktu jest zespół sprzedażowy. To on „zasila” oprogramowanie szczegółami związanymi z elementami składowymi oferty i to od niego płyną informacje o języku, jakim posługuje się klient. Często jest to wiedza intuicyjna, nigdzie wcześniej nie zwerbalizowana. Taka, która od lat zatrzymuje się w głowie poszczególnych sprzedawców. Praca nad konfiguratorem stwarza okazję, by uzyskać i uporządkować tę wiedzę. Zdarza się też, że przy tej okazji można odkryć obszary, w których właśnie takiej wiedzy brakuje.

Jako marketer widzę w tym procesie jeszcze jedną ważną zaletę – można skonfrontować własną politykę sprzedażową ze strategią przedsiębiorstwa. Wbrew pozorom nie zawsze pokrywają się one w stu procentach. Może się bowiem okazać, że w opcjach konfiguratora chcemy zawrzeć produkty, które znajdują się w fazie spadkowej cyklu sprzedaży i firma myśli o rezygnacji z nich. Może się też zdarzyć, że niektóre opcje konfiguracji są zupełnie nieopłacalne i nie ma sensu ich udostępniać albo wręcz przeciwnie – mimo że są one nieopłacalne, chcemy je udostępniać, bo dzięki nim przyciągamy wybrednych klientów, którzy przy okazji kupią też inne, wysokomarżowe produkty.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.