Working remotely - good practices

  • Why it’s worth concluding social contracts with employees about remote work and what they should include?
  • How to create an effective online meeting schedule for a remote team?
  • What to avoid during online meetings?
sell_13_24.jpg

The isolation necessitated by the SARS-CoV-2 pandemic has forced many organisations to work in a whole new way - a way they may have been somewhat afraid of. For many sales managers, the most important question in this context over the past few months has been “how can we maintain the team’s performance when they’re all spread out?” Let’s have a look at the best practices which can make working at home more effective.

GOOD PRACTICE # 1: Social contract with the team

Right after the team starts working remotely, it’s worth agreeing on a social contract - the terms and conditions for working in the new reality. It’s important that all team members who will work under the new rules participate in the meeting. The rules should be related primarily to working remotely and should relate to the team’s specific situation, not to the entire working relationship. What are we talking about? For example, it may include the following:

  • Online meetings - to ensure effective work and an exchange of information, we arrange what meetings, when, and with whom.
  • Written action plan - all arrangements are listed in a shared document (such as an Excel spreadsheet), to which each team member has ongoing access (for example via the cloud).
  • Working in groups - all tasks and arrangements that don’t require the participation of all team members should be taken care of during individual meetings. We respect each employee’s time and don’t waste it by forcing someone to participate in a conversation that doesn’t involve them.
  • Savoir-vivre for online ­meetings - come to meetings on time, without making everyone else wait. If our behaviour (answering the phone, talking to family members off-camera) may distract the other meeting participants, we should temporarily mute the meeting and turn off the camera.
  • Specific working hours - we set a certain hours, for example, if an e-mail arrives in the evening, we respond to or address it the next day, unless otherwise arranged.
  • “Conscious” participation - during online meetings, don’t do other things in the background, but ­remain as focused as possible.

In addition to organisational issues, the social contract may also include more important issues, such as:

  • A flexible approach to employees - the manager shows understanding towards their employees’ unusual working hours. Why is this rule important? It’s worth remembering that when we’re forced to work at home, we also often have to help care for children, or to share this responsibility with our partner. As a result, some employees prefer to work in the afternoon and evening, for example. As long as it doesn’t adversely affect their work (such as communicating with clients who prefer morning hours), it’s worth showing understanding towards the employee. This is perfectly described by the principle of “trust and accommodate, but don’t give up on high-quality work. Relaxing working time rules can be a strong motivating factor for employees.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 62% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 83 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 83 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.