Testujemy sklep: aptekagemini.pl
- Czy dobrej jakości sklep może opierać się na gotowej platformie e-commerce, czy powinien mieć autorskie rozwiązanie technologiczne?
- Czy brak aplikacji mobilnej wystarczy, jeśli sklep ma responsywny design?
- Jakie funkcje są absolutnie niezbędne w e-sklepie?
Jeden z największych sklepów online w Polsce to apteka internetowa. I co ciekawe – wcale nie jest to ani rozbudowana, ani zaawansowana technologicznie platforma e-commerce. Raczej odwrotnie: aptekagemini.pl stawia na maksymalną prostotę. Ale czy nie za bardzo?
Z badania Gemius/PBI wynika, że www.aptekagemini.pl to jeden z czołowych sklepów e-commerce w Polsce. Odwiedza go ok. 3,63 mln internautów, którzy generują ponad 44 mln odsłon (dane z marca 2020 roku). Dla porównania, niewiele mniejszy wynik ma sklep internetowy znanej marki Leroy Merlin, a nieco większy – bardzo popularny w kraju eobuwie.com.pl. Jednocześnie aptekagemini.pl opiera się na platformie e-commerce SOTE (www.sote.pl), z której korzysta już ok. 20 tys. małych i średnich firm, a jej cena to 750 zł/rok (naprawdę niewiele!). Czy zatem duży sklep internetowy może opierać się na gotowym i niedrogim silniku, czy też powinien być opracowany od podstaw przez developerów? Według nas na platformie e-commerce można zaoszczędzić i aptekagemini.pl jest świetnym przykładem na to, że da się prowadzić biznes online bez uprzedniego wydawania kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu tys. zł na stworzenie sklepu.
Nawigacja i strona główna
Sklep www.aptekagemini.pl ma standardową nawigację (rysunek 1).
Na samej górze znajduje się zakładka „Poradnik” (do niej wrócimy za chwilę), jak również odsyłacze do social mediów i link „Legalna Apteka”, który potwierdza, że mamy do czynienia z legalnie działającą apteką online – to bardzo ważne, gdy chcemy kupować leki czy suplementy diety przez internet.
Nieco niżej znajduje się wyszukiwarka, możliwość logowania i koszyk, jak również prosta reklama displayowa i odsyłacze do podstron, które chcą promować twórcy serwisu, m.in. do produktów z darmową dostawą („Wysyłka 0 zł”).
Idąc dalej, po lewej stronie znajdziemy 5 odsyłaczy do miniserwisów: „Strefa przyszłej mamy”, „Wyprawka maluszka”, „Domowa apteczka”, „Odporność” i „Pomysł na prezent”. Dalsza prezentacja produktów jest bardzo prosta i wykorzystywana przez większość sklepów online. Po lewej stronie mamy drzewko kategorii, a po prawej – produkty i filtry sortujące. Można odnieść wrażenie, że jest to skuteczny, ale już nieco przestarzały sposób prezentowania oferty. Również liczba filtrów jest minimalna: najniższa i najwyższa cena, albo porządek A-Z lub Z-A. Brakuje choćby możliwości przeglądania najpopularniejszych produktów w danej kategorii, czy też tych z najwyższymi ocenami klientów. Prezentacja kategorii produktowych została pokazana na rysunku 2.
Na samym dole serwisu znajdziemy oczywiście stopkę, która również jest bardzo podstawowa (rysunek 4).
Co ciekawe, na samej górze sklepu znajdziemy zakładkę „Poradnik”, o której wspomnieliśmy wcześniej (rysunek 5).
Co się tam kryje? Okazuje się, że apteka ma oddzielny serwis z poradami i artykułami specjalistów (rysunek 6).
To świetny sposób na cross-promocję, czyli wyświetlanie polecanych produktów w artykułach z tej samej tematyki. Dla przykładu, w artykule „Glukometr – jaki wybrać?” znajdziemy nie tylko odpowiednie porady, ale też odsyłacze do pasków testowych do glukometru oraz glukometry dostępne do kupienia w aptece.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 56% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.